Czym jest złość?

Złość jest jedną z podstawowych emocji niskiego rzędu (czyli takiej, która blokuje twoje naturalne wewnętrzne zasoby, a długofalowo wpływa destrukcyjnie na całe życie). Podstawą złości są niespełnione potrzeby, które najpierw wywołują frustracje, a następnie prowadzą do złości.

Frustracja natomiast bierze się z nadawania zbyt dużego znaczenia pragnieniom. Całkiem możliwe jest czuć spokój jeśli nie osiągnie się jakiegoś planu, jednak gdy opatrzy się go zbyt dużym znaczeniem „życia i śmierci”, wymogu, przymusu, warunku szczęścia lub „wyjątkowej szansy”, to jego niezaspokojenie przyniesie frustracje.

Złość to z kolei reakcja na pojawiającą się frustracje. Ta jeśli nie zostanie w odpowiedni sposób wyrażona lub uwolniona może przerodzić się w gniew, furię, a w konsekwencji przybrać formę nienawiści.

Gdy złość dominuje…

Gdy jednak złość staje się dominującym poziomem świadomości najczęściej wyraża się w formie permanentnego żalu… do wszystkiego. Staje się to stylem życia, który charakteryzuje się łatwą i częstą irytacją, wybuchowością, malkontenctwem i agresywnością. Takie osoby widzą wszędzie niesprawiedliwość, są kłótliwi i dążą do konfliktów oraz sporów.

Bierze się to oczywiście z bardzo dużych nierealistycznych oczekiwań od całego świata, który powinien w pełni wspierać, pomagać i dostosowywać się do indywidualnych preferencji. Jak jednak wiemy świat taki nie jest i nie będzie. To ciągłe zderzanie oczekiwań z rzeczywistością powoduje takie a nie inne emocje i zachowania. Walka z wiatrakami jest dobrym określeniem opisującym ten poziom świadomości. Wróg istnieje w naszych urojonych i wypaczonych oczekiwaniach, a nie w świecie który nie jest i nigdy nie będzie w pełni taki jakbyśmy chcieli.

Zagrożeniem płynącym z takiej walki niestety często stają się najbliżsi. O ile doświadczanie niższych poziomów emocjonalnych jak depresja czy apatia jest głównie skierowana do wewnątrz, tak złość często przeradza się w jawną zewnętrzną agresję, najczęściej werbalną i emocjonalną ale prawie tak samo często i fizyczną. I tak zaczynając od łagodnych form może to być obrażanie się, dąsanie przez krytykowanie, werbalna złośliwość, atak słowny, obrażanie, manipulowanie, wywoływanie poczucia winy, kłótnie aż po użycie fizycznej siły, co można zaobserwować choćby na polskich stadionach piłki nożnej.

Złość nie jest ani dobra, ani zła

Złość nie jest ani dobra, ani zła. Jest po prostu efektem naszych postaw, niespełnionych oczekiwań, myśli i przywiązań. Można ją wykorzystać zarówno do konstruktywnych celów jak i destruktywnych działań. Można ją też bezpiecznie uwolnić oraz przedefiniować i zrewidować nasze wewnętrzne postawy doprowadzające do niej, tak by przejąć za nie odpowiedzialność i wykorzystać do własnego rozwoju.

Może być bowiem użyta przeciwko sobie jako źródło potrzebnej energii i motywacji, by ruszyć z miejsca i coś zmienić. Zmiana, która nas interesuje, to po prostu uwolnienie się od złości i gniewu, przekroczenie tego poziomu i wzniesienie się dużo wyżej. Gdy wzniesiemy się na poziom odwagi, ochoty czy rozsądku, na złość będziemy patrzeć jak na coś prymitywnego i zbędnego.  Porzucimy ją na rzecz racjonalnych wyborów i zdroworozsądkowych oczekiwań. Naturalną konsekwencją będzie dużo większy wewnętrzny spokój, wzrost akceptacji nieidealnego świata i ludzi, wzrośnie dostęp do wewnętrznej mocy i ich zasobów, łagodność, współczucie zaczną dominować, a uśmiech częściej będzie pojawiał się na twarzy.

W kolejnych lekcjach napisze jak radzić sobie z napadami złości oraz jak uwolnić się od całego pola złości, tak by je przekroczyć.

Do przemyślenia

Zastanów się:

W jakich sytuacjach i przy jakich ludziach najczęściej czujesz złość, gniew, frustrację? Następnie zastanów się jakie masz od nich oczekiwania, które nie zostają spełnione?

Np. czuję złość jak narzeczony po raz kolejny nie pozmywał naczyń. Oczekiwanie: powinien je zmywać zaraz po jedzeniu.

Albo

Czuję złość jak pomyślę jak dużo mam do zrobienia, a jak mam mało czasu. Oczekiwanie: Powinienem lepiej zarządzać swoim czasem.

Albo

Czuję złość jak moja córka nie wykonuje moich próśb lub poleceń. Oczekiwanie: Chcę by zawsze mnie słuchała i była posłuszna. To jej obowiązek.

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: