akceptacja

Prezydent Roosvelt mawiał „nie mamy się czego bać poza samym strachem”, a ten się wzmacnia gdy się mu opieramy uciekając od niego udając że nas nie dotyczy.

Świadomość

Wstępnym niezbędnym krokiem umożliwiającym uwolnienie tłumionego w nas lęku jest uświadomienie sobie go i przyznanie się przed samym sobą, że go mamy. Już samo to jest aktem odwagi zapoczątkowującym proces jego uwalniania. Tylko odważna osoba jest w stanie przyznać się do swoich ograniczeń, a odwaga jest poziomem świadomości mająca dużo więcej energii i siły od lęku i jest wstanie pomóc go przekroczyć.

Tak więc odpowiedz sobie na pytania (robiąc to bądź uważny i świadomy pojawiających się uczuć i emocji, nie opieraj się, po prostu je obserwuj, tak samo jak obserwuj myśli które się pojawiają):

  • Kiedy stosujesz i które z opisanych sposobów ucieczki przed lękiem?
  • Czego najbardziej się boisz?
  • Co by się stało jakbyś pozwolił sobie na doświadczenie lęku?
  • O czym myślisz tuż przed pojawieniem się lęku? (więcej o wpływie myśli na lęk za kilka dni)
  • Gdzie w ciele i w jaki sposób odczuwasz lęk?

Najlepiej by było jakbyś przez najbliższe kilka dni starannie się obserwował w różnych codziennych sytuacjach i zapisywał jakie słowa, widoki, działania, sytuacje i uczucia wywołują w tobie lęk. Obserwuj się i korzystając z poniższego wzoru zapisuj kiedy czujesz lęk:

– Zawsze gdy słyszę… x…, to czuję lęk

– Zawsze gdy widzę… x…, to czuję lęk, strach, stres itp.

– Zawszę gdy robię… x…, to czuję lęk

– Zawsze gdy dzieje się… x…, to czuję lęk

– Zawsze gdy czuję… x…, to czuję lęk (jedno uczucie może doprowadzać do innego, np.: zawsze gdy czuję złość to zaczynam odczuwać lęk, lub zawsze gdy odczuwam napięcie w klatce piersiowej, to zaczynam czuć lęk i stres).

Rób tak przez tydzień. Ćwiczenie to zacznie zdejmować maskę, którą nakładałeś na doczuwanie lęku. Taka świadomość z jednej strony automatycznie zacznie powoli uwalniać nagromadzony lęk, z drugiej dzięki odwadze przyglądaniu się mu wzmocni cię i doda wewnętrznej siły, którą wykorzystasz w celu całkowitego uwolnienia się od niego.

Akceptacja i gotowość

Akceptacja i gotowość którą mamy na myśli oznacza wewnętrzną i świadomą zgodę na odczuwanie pojawiających się emocji i odczuć w ciele. Nie jest bierną zgodą i zniechęceniem, ani zgodą i przyzwalaniem na zewnętrzne okoliczności, a jedynie przyjęciem odczuwanych emocji w takiej formie jakiej pojawiają się w konkretnym momencie i aktywną reakcję na te emocje.

Akceptacja oznacza także aktywne reagowanie na swoje myśli, które powiązane są z lękiem oraz aktywne reagowanie na wspomnienia i fantazje spowodowane gotowością do odczuwania związanych z nimi emocji. Oznacza także akceptację odczuć i wrażeń fizycznych, tych w ciele poprzez bycie uważnym, świadomym i obserwującym.

„Gotowość i akceptacja oznaczają przyjęcie delikatnej, pełnej miłości postawy wobec samego siebie, własnej historii i zaprogramowanych reakcji. Dzięki temu będziesz mógł zyskać większą świadomość własnego doświadczenia, które możesz kontemplować uważnie i spokojnie, niczym kruchy przedmiot trzymany w dłoniach” – S. C. Hayes i S. Smith

Gotowość i akceptacja odczuwanych emocji jest tak ważna ponieważ:

  • Gdy walczysz i opierasz się lękowi, to go wzmacniasz i wywołujesz go jeszcze więcej. Akceptacja hamuje ten proces i pozwala z dystansu przyjrzeć się emocjom i na nie aktywnie zareagować
  • Walcząc i opierając się nie masz dostępu do swoich wewnętrznych zasobów – kreatywności, motywacji, energii do życia, inteligencji i Miłości.
  • Opierając się emocjom, wypierasz je, a one prędzej czy później musząc jakoś ujść, ujawniają się na poziomie problemów fizycznych. Akceptacja pozwoli na bezpieczne ich uwolnienie.

Ćwicz codziennie

Zaakceptowanie w pełni swojego lęku nie przyjdzie od razu, tym bardziej jeśli przez większość czasu na przestrzeni lat był ciągle wypierany. Dlatego ważne jest powolne i systematyczne oswajanie się z nim. Poświęć codziennie choćby 5-10 minut, by w spokoju, najlepiej przy zamkniętych oczach pozwalać sobie na odczuwanie lęku. Z obserwacji poczynionych w pierwszej części lekcji i odwadze (która jest świadomą decyzją, intencją którą należy po prostu podjąć) powinieneś już bez trudu połączyć się z lękiem choćby przez przypomnienie sobie jakiejś sytuacji w której go odczuwałeś. Zacznij od czegoś małego. Od małego stresu, od lęku, który cię nie paraliżuje i nie ścina z nóg. Zacznij ćwiczenie akceptacji od małego dyskomfortu i dopiero jak w pełni się z nim oswoisz, to przejdź powoli do czegoś trochę większego. System małych kroków sprawdzi się tu najlepiej. Możesz też skorzystać z pomocy profesjonalnego terapeuty, który w bezpieczny sposób przeprowadzi cię przez ten proces jeśli uważasz, że sam możesz sobie nie poradzić. Nie rób nic na siłę, to by oznaczało, że się opierasz, a nie akceptujesz. Jeśli tak będzie spróbuj jutro, a potem po jutrze.

Tak więc usiądź spokojnie, nawiąż kontakt z lękiem i po prostu obserwuj. Nie próbuj go zmieniać. Nie podążaj za nim. Obserwuj, zobacz jak wygląda, w jaki sposób się zmienia i w którym kierunku podąża. To wystarczy.  Potem sprawdź jak to zmieniło twoje ogólne samopoczucie.

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: