strefa komfortu

Czym jest strefa komfortu?

Strefa komfortu jest tym wszystkim, co jest ci dobrze znane, w czym czujesz się dobrze, przyjemnie, komfortowo i  co daje ci poczucie bezpieczeństwa. Można by ją zobrazować w formie okręgu. Wyobraź go sobie. Jego wielkość zależy od ilości rzeczy, wiedzy i umiejętności z którymi czujesz się komfortowo.

Każda nowa rzecz, nowa umiejętność, nowe doświadczenie leży poza tym okręgiem, a jego granica jest punktem w którym pojawia się opór, niepewność, strach, a nawet panika przed nieznanym. By nauczyć się nowej umiejętności trzeba ją pokonać, co zawsze wiąże się z tzw. dysonansem poznawczym charakteryzującym się dyskomfortem, niepewnością, i napięciem spowodowanym występowaniem dwóch sił – w tym wypadku – bezpieczeństwa związanego ze znanym stanem, a dyskomfortem powodowanym nowym doświadczenie. Dysonans jest naturalny i musisz go przejść, by móc zaadaptować się do nowych doświadczeń, które po pewnym czasie staną się komfortowe, a tym samym twój okrąg strefy komfortu się poszerzy.

Odnosząc to do pewności siebie, o której od kilku dni rozmawiamy, niezbędne jest wprowadzanie w życie wszystkich zasobów, które odzyskujemy w pracy z cieniem, zdejmowaniem masek i innych uwalniających ćwiczeń. Gdy tego nie zrobimy mogą z powrotem wrócić na swoje miejsce, a my będziemy uważali, że albo z nami jest cos nie tak, albo że ćwiczenia słabo działają. Z tobą jest wszystko dobrze, a ćwiczenia działają ale trzeba je zintegrować z twoim życiem i doświadczeniem, a to na pewno wywoła dysonans poznawczy. Niewątpliwym plusem przerobienia tego wszystkiego o czym pisaliśmy jest to, że będzie on minimalny.

Strefę komfortu związaną z pewnością siebie i innymi rzeczami możesz też poszerzać rzucając się na głęboką wodę bez przerabiania swojej negatywności ale jest to rzucanie się z dużej wysokości do wody na klatkę. Przeżyjesz ale będzie cholernie boleć. Nie ma sensu tak robić. Poza tym większość by się na to nie odważyła. I dobrze.

Poszerzanie strefy komfortu

Ćwicząc postawy odwagi oraz integrując odzyskane zasoby z cienia pamiętaj o tym, że dysonans prawdopodobnie się pojawi i że jest to potrzebny etap, który musisz przejść. Ze wszystkim tym czego nauczyłeś się w naszych lekcjach nie powinno to sprawiać żadnego problemu. Lepiej też robić małe kroki ale codziennie, niż duże raz na jakiś czas. Zacznij więc od tego co łatwe i ćwicz dopóki nie stanie się naturalne. Wtedy przejdź do następnej rzeczy.

Możesz też zacząć od małych wyzwań w ogóle nie związanych z ważnymi dla ciebie obszarami życia z którymi pracujesz. To pozwoli powoli ale systematycznie trenować „mięsień” twojej wytrzymałości, wzmacniając go. Wtedy będzie gotowy na przyjęcie dużych ciężarów, gdy się pojawią bez ryzyka kontuzji.

Przedstawiam kilka takich pomysłów.

Uśmiechaj się bez powodu do obcych ludzi, których mijasz na ulicy

Postanów patrzeć każdemu w oczy trochę dłużej niż to zwykle robisz

Pójdź sam do restauracji i zamów coś, czego nigdy nie jadłeś

Wyłącz Internet na tydzień

Zamień się stronami w łóżku z partnerem/partnerką

Ubierz się inaczej niż zwykle to robisz

Załóż świadomie skarpetki od różnych par

Zagadaj do kogoś w sklepie i chwilę z nim porozmawiaj

Kup w kiosku gazetę branżową, która cie w ogóle nie interesuje, np. o wędkarstwie, modzie czy samochodach. I ja przeczytaj.

Jeśli gotujesz, ugotuj coś czego nigdy nie robiłeś. Jeśli nie gotujesz – po prostu coś ugotuj 🙂

Idź/jedź inną trasą do szkoły/pracy niż zwykle

Posłuchaj muzyki, której nigdy nie słuchałeś lub gatunku, którego nie lubisz.

Zadzwoń do wybranego sprzedawcy sklepu internetowego i zadaj kilka pytań o przedmiot. Niech będzie to produkt o którym nic nie wiesz.

Wejdź do sklepu z bielizną jeśli jesteś mężczyzną i poproś panie o pomoc w wyborze bielizny dla twojej partnerki. Jeśli jej nie masz to nie szkodzi. Nie musisz też jej kupować

Jeśli jesteś kobietą idź do sklepu elektronicznego i porozmawiaj o komputerach czy innym sprzęcie elektronicznym.

Pójdź w ruchliwe miejsce i równo przez 5 minut chodź z podniesioną wysoko ręką

Praw ludziom szczere komplementy

Wymyśl swoje sposoby poszerzania strefy komfortu!

Na początku będziesz czuł opór. Pozwól sobie na niego. Uwolnij go poznanymi metodami, zaakceptuj i działaj pomimo dyskomfortu.

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: