złością

Wielu ludzi ma problemy z umiejętnym radzeniem sobie i wyrażaniem złości. Jest to o tyle silna emocja, że skutecznie potrafi zawładnąć świadomością przejmując kontrolę nad zachowaniem i bez odpowiedniego wytrenowania mocy świadomości jest prawie niemożliwe, by nie pozwolić jej zawładnąć, gdy zaczyna się pojawiać. Może być ci znanym z doświadczenia zrobienie lub powiedzenia czegoś, czego potem żałowałeś i zachodziłeś w głowie dlaczego tak postąpiłeś. Złość przejęła kontrolę nad tobą.

Sposoby wyrażania złości

By nauczyć się sposobów radzenia sobie z napływającą złością, należy najpierw uświadomić sobie w jaki sposób jest wyrażana:

  1. Pasywny – charakteryzuje się tłumieniem złości, autoagresją, zatrzymywaniem uczuć dla siebie, brakiem działania, które mogłyby wpłynąć pozytywnie lub rozwiązać sytuacje w której pojawiła się złość. Taki sposób wyrażania może prowadzić do dolegliwości psychosomatycznych, jak ból głowy, karku czy ogólne napięcie mięśniowe.
  2. Agresywny – czyli jawny i najczęściej zewnętrzny w formie ataku słownego, kłótni, obrażania, krytykowania, hejtowania, trolingu, aż po przemoc fizyczną, wyżywanie się, defastacje itp.
  3. Pasywno-agresywny – ukryty gniew, często schowany za udawaną serdecznością, hipokryzją czy sarkazmem. Przeczytaj o tym więcej w Lekcji: Pasywna, ukryta i utajona agresja.
  4. Asertywny – jedyny konstruktywny i skuteczny sposób wyrażania gniewu i złości. Charakteryzuje się asertywnością, postawą wygrany – wygrany i koncentracją na rozwiązanie konfliktu. Może przejawiać się w formie wyładowania agresji przez sport zamiast kłótnie, wypłakanie do poduszki zamiast obrażanie lub rozmowę opartą na faktach, oraz potrzebach i szacunku do wszystkich, których dotyczy sytuacja. Przeczytaj Lekcje: Sposoby rozwiązywania konfliktów

Radzenie sobie ze złością

Najskuteczniejszym sposobem jest oczywiście zajęcie się ich źródłem (przeczytaj kilka ostatnich lekcji) i przekroczenie całej energii złości tak, by już się po prostu nie pojawiała. Konkretne sposoby na to opiszę w kolejnych lekcjach. Dopóki jednak się od niej nie uwolnimy warto znać kilka sposobów pozwalających na skuteczne i asertywne radzenie sobie z nią.

 

  1. Przyswój i naucz się zasad asertywności.
  2. Naucz się skutecznej komunikacji. Więcej o tym będziemy pisać w nadchodzących miesiącach.
  3. Naucz się i posługuj 7 nawykami skutecznego działania
  4. Ćwicz swoją uważność i świadomość. To pozwoli ci skuteczniej oddzielać siebie od uczucia złości. Wtedy gdy nadejdzie, nie zawładnie tobą i nie przejmie kontroli. Będziesz mógł ją obserwować bez jej agresywnego egzekwowania.
  5. Rozładuj złość. Biegaj, ćwicz aerobik, wyżyj się na poduszce, wypłacz złość, wyraź ją głośno słowami np. do wyobrażonej osoby na pustym krześle, wykrzycz złość w lesie. Jeśli jesteś np. w biurze i nie możesz sobie pozwolić na takie formy ekspresji, weź kilka kartek i podrzyj je energicznie i zrób kilka głębokich energetycznych i oczyszczających oddechów.
  6. Posłuchaj relaksującej muzyki, obejrzyj dobra komedię.
  7. Wymyśl dodatkowe sposoby działające najlepiej dla ciebie. Może już takie masz? Jak tak, to będę wdzięczny jak się nim podzielisz.

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: