lęku

Co robisz by nie czuć lęku

Czy jesteś świadom, które z twoich codziennych działań wynikają z prób uciekania, hamowania lub redukowania bolesnych myśli i lęków?

By móc skutecznie uwolnić się od swoich lęków musisz być świadomy w jakich konkretnie sytuacjach się pojawiają i jakie sztuczki wykorzystujesz, by przed nimi uciec. Gdy już zechcesz je przekroczyć będziesz musiał stawić im czoła zamiast przed nimi uciekać. Na szczęście pisząc, że masz stawić im czoła, nie mam na myśli walki z nimi. To nie działa. To co będziesz musiał zrobić po ich rozpoznaniu i świadomości, to zaakceptować i uwolnić (o tym w kolejnych lekcjach).

Racjonalizacja i projekcja

Odczuwanie swojego lęku staramy się uzasadnić racjonalnymi argumentami. Szukamy dowodów i powodów na zewnątrz siebie, w świecie. I tak na przykład możemy tłumaczyć sobie, że wieczorem chodzi dużo chuliganów więc to rozsądne, że wychodzę po zmroku lub, że wśród uchodźców mogą znaleźć się terroryści więc twój lęk jest normalny. Innym razem podpieramy się naukową wiedzą, informacjami z różnych mediów czy dowodami z naszego życia lub życia najbliższych. W ten sposób przenosimy odpowiedzialność za nasze lęki na coś lub kogoś innego, sami odczuwając go trochę mniej, tym bardziej jak jest połączony z zaprzeczeniem

Zaprzeczenie

Nasz umysł ma wielką moc spychania niechcianych myśli i emocji do nieświadomości tak że jest całkowicie poza naszą świadomością doświadczania ich w danym momencie lub nawet przez długi czas. Możemy siebie skutecznie okłamać, udając że nie czujemy lęku i nawet na poziomie zewnętrznych zachowań zgrywać bohatera lub bardzo pewną, odważną osobę. I tak będziemy postrzegani przez innych. Jednak to co tłumione prędzej czy później znajdzie sposób wyjścia. Może się to objawić bólami głowy, problemami z żołądkiem oraz innymi fizycznymi dolegliwościami. Na poziomie emocji możemy doznawać nagłych napadów irracjonalnego lęku lub paradoksalnie napadów agresji, która to jest próbą kolejnego zaprzeczenia odczuwanego lęku, ale z racji jego intensywności jedynym działającym sposobem jest przykrycie go agresją.

Odurzanie się

Odurzanie się może być zarówno konsekwencją wypływających po zaprzeczeniu emocji, których jest już zbyt dużo by sobie świadomie z nimi poradzić lub samodzielnym sposobem na ucieczkę od doznawania bólu emocjonalnego towarzyszącego w ciągu dnia, a którego czuć nie chcemy. Alkohol i narkotyki są najbardziej oczywistymi sposobami na to, jednak takie samo zadanie może mieć hazard, zakupy, oglądanie telewizji, a nawet czytanie książek, pracoholizm czy uprawianie sportu.

Unikanie

By nie narazić się na potencjalny lęk rezygnujemy z działań, które w naszym mniemaniu (na podstawie przeszłych doświadczeń, racjonalizacji i wyobrażeń) mogą go wywołać. Możemy zrezygnować z wyjścia ze znajomymi, pójścia na jakiś kurs, wybrania się na zakupy czy wyrażenia swojego zdania podczas rozmowy z innymi. Często unikanie stosowane jest z racjonalizacją. Ta strategia jest skuteczna jednak jak w konsekwencji unikanie doświadczeń potęguje ból braku czyli niemożności robienia tego co się naprawdę chce, a to może prowadzić do depresji i cierpienia egzystencjalnego.

Rozwiązanie

Wszystkie te sposoby uciekania przed doznawaniem dyskomfortu związanego z odczuwaniem lęku biorą się z oporu przed doświadczaniem go, a ten z kolei bierze się ze strachu przed samym lękiem, który jest główną przeszkodą w jego uwolnieniu. By zająć się strachem przed strachem, konieczna jest świadomość swoich lęków i ich akceptacja.

„W świecie zewnętrznym rzeczywiście może funkcjonować następująca reguła: „Jeśli coś ci nie odpowiada, dowiedz się, jak się tego pozbyć, a potem się tego pozbądź”. Jednakże w świecie wewnętrznym zasada ta brzmi następująco: „Skoro tego nie chcesz – masz to”. W praktyce wygląda to tak, że jeśli nie masz ochoty doświadczać poczucia lęku, to będziesz go doświadczać w znacznie większym stopniu, na domiar twoje życie zacznie się zawężać i ulegać swoistemu skrępowaniu” – S. C Hayes i S. Smith

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: