asertywnym

Miłość podstawą naturalnej asertywności

Prawdziwa pewność siebie i asertywność płynie z rdzenia tego kim naprawdę jesteśmy, w którym to jaśnieje poczucie własnej wartości, poczucie wolności i godności. Tym rdzeniem jest oczywiście Miłość (Przeczytaj pierwsze 30 lekcji Miłości w których dokładnie opisaliśmy czym ona jest). Czerpiąc z niej, a właściwie będąc jej przejawem, życie zgodne z 12 prawami asertywności jest czymś naturalnym i oczywistym. Taki poziom wymaga jednak usunięcia wszystkich przeszkód (mentalnych i emocjonalnych), które zasłaniają ten rdzeń. Nie jesteśmy w stanie w jednym lub kilku artykułach opisać jak to zrobić, to proces na który składa się wiele elementów i na który potrzeba systematycznej pracy przez dłuższy czas – proces taki można przejść podczas indywidualnych sesji terapeutycznych. Jeśli czujesz potrzebę zapraszamy do skorzystania z takiego procesu na Life & Love Coaching!

Techniki asertywności

Tymczasem teraz możemy zaproponować Ci kilka skutecznych sposobów i technik asertywnego zachowania, które gdy wyćwiczysz i staną się nawykiem, to także zaczną budować asertywną postawę charakteryzującą się pewnością siebie.

12 Praw asertywności

Zacznij od przyswojenia praw asertywności o których pisaliśmy wczoraj. Zapamiętaj każde z nich, przyznaj sobie te prawa. Powiedz sobie z przekonaniem „mam prawo do…”. Następnie obdarz prawami innych. Zastanów się komu je odbierałeś i do każdej z tych osób powiedz „masz prawo do…”.

Pracuj z jednym prawem przez tydzień. Codziennie przez chwilę o nim myśl i afirmuj do siebie i do innych. Zastanów się i wyobrażaj sobie (o technice wizualizacji za chwilę) sytuacje w których wprowadzasz te prawo do swojego życia, a potem w ciągu dnia staraj się, by tak było faktycznie.

Asertywna odmowa

Technikę tą możesz wykorzystywać w komunikacji z osobami namolnymi, wywierającymi presję, nacisk, próbującymi manipulować i wzbudzać poczucie winy. Jest idealna dla osób, która ma problem z asertywnym odmawianiem (może czuć się wtedy winna).

Składa się z 3 kroków:

  1. Słowo „Nie”. Zawsze jeśli czegoś nie chcesz robić lub się nie zgadzasz, to musisz to wyraźnie zakomunikować tym słowem. Bez owijania w bawełnę, wykręcania się, ciekania od odpowiedzi. Powiedz stanowczo ale i łagodnie „nie”.
  2. Po czym określ dokładnie czego dotyczy odmowa. Jasna i precyzyjna komunikacja jest ważna (Przeczytaj Zasady dobrej komunikacji). Nie pozwól na niejasności, niedopowiedzenia, na możliwości domysłów i interpretacje.
  3. Uzasadnij krótko swoją decyzję odnosząc się do siebie, do swoich wartości, zasad, preferencji, postanowień lub ograniczeń.

NIE TŁUMACZ SIĘ – NIE PRZEPRASZAJ – NIE ATAKUJ – NIE POUCZAJ – NIE UŻYWAJ ZWROTÓW „MUSZĘ” I „NIE MOGĘ” – NIE ODRZUCAJ TEŻ OSOBY, A JEDYNIE JEJ PROŚBĘ.

Przykłady: „Nie, nie pożyczę Ci samochodu ponieważ mam taką zasadę, że samochodu nie pożyczam.” „Dziękuje za zaproszenie do klubu, ale nie, nie pójdę, to nie są miejsca do których chce chodzić więc i tym razem nie pójdę” lub „Nie, nie napiję się z tobą wódki. Choć bardzo cię lubię, to już nie piję alkoholu”

Technika zdartej płyty

Można ją wykorzystać przy wszystkich namolnych próbach przekonania nas do czegoś (np. gdy asertywna odmowa spotka się ze sprzeciwem) – ze sprzedawcami, telemarketerami ale też członkami rodziny, przyjaciółmi itd.

Znajduje też swoje zastosowanie jeśli to my chcemy coś wyegzekwować od innych, a jesteśmy zbywani lub źle obsługiwani (np. w sklepie).

Do wykorzystania także gdy mamy do czynienia z agresywną osobą lub partnerem, który krzyczy, przerywa, obwinia, obraża nas, utrudnia zrobienie czegoś, znieważa, deprymuje lub nie słucha.

Składa się z 2 kroków:

  1. Mówisz zdanie klucz, które jest wielokrotnie i spokojnie powtarzane
  2. Podtrzymywanie kontaktu z rozmówcą poprzez nawiązywanie do jego argumentów. Wyrażanie własnych odczuć i uczuć.

Tak jak i w technice asertywnej odmowy, i tu nie tłumaczymy się, nie atakujemy, nie pouczamy itd. Skupiamy się jedynie na faktach, swoich uczuciach i dwóch krokach, które powtarzamy aż do zmiany zachowania rozmówcy lub osiągniecia celu.

Dokładnych sposobów i przykładów wykorzystania tej techniki, jak i wielu innych technik (np. radzenia sobie z krytyką) uczymy w naszym wideo kursie As Asertywności (dostępny w krótce).

Wizualizacja

Dzięki wizualizacji możesz ćwiczyć wyżej wymienione techniki zanim dojdzie do konfrontacji w rzeczywistości. Pozwoli Ci to wyrobić nawyk reagowania w odpowiedni sposób, a twoje ciało i mózg niejako zaprogramuje do nowej postawy, a co za tym idzie nowych emocji i mowy ciała. Ćwiczona codziennie przez jakiś czas sprawi, że w sytuacji w której potrzebna będzie Ci asertywna postawa, pojawi się automatycznie i naturalnie.

Ćwiczenie składa się z 2 kroków:

  1. Zamknij oczy, rozluźnij się, weź kilka głębokich oddechów i skup się na swoim wnętrzu. Zadaj sobie pytania: „Jak wygląda osoba asertywna?”, „Jaką jej ciało przyjmuje postawę, jak się porusza i gestykuluje?”. Przyjmij w swoim wyobrażeniu tą postawę, poczuj jak to jest być osobą asertywną, połącz się z jej poczuciem wartości, pewnością siebie, wolnością i swobodą.
  2. Gdy już zidentyfikujesz się z emocjonalną i wizualną postawą asertywności, wyobraź sobie jakąś konkretną, możliwą w przyszłości sytuację w której wykazujesz jedno z praw lub korzystasz z jednej techniki asertywnej komunikacji. Przejdź w wyobrażeniu przez całą sytuację. Zobacz jak się z tym czujesz i zobacz jak inni reagują na twoje nowe zachowanie. Zrób tak z kilkoma różnymi sytuacjami.

Poświęcaj 5 minut dziennie na wizualizacje w której ćwiczyć jedno prawi i technikę. Po tygodniu, a może i szybciej zauważysz zmiany w swojej codziennej komunikacji, co na pewno będzie motywowało Cię do dalszych ćwiczeń.

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: