nerwica

Jak wspomniałem w pierwszej Lekcji Miłości dotyczącej strachu, najskuteczniejszym sposobem uwolnienia się od lęku (także nerwica, fobie, strach, depresja) jest podejście holistyczne polegające na równoczesnym uzdrawianiu zarówno umysłu (metody psychologiczne), duszy (metody wykraczające poza standardową psychologię) oraz ciała, którym teraz się zajmiemy. Przyjrzymy się jak dieta wpływa na lęk – które produkty go potęgują, a które obniżają. Opiszę też kilka najważniejszych związków organicznych których niedobór wzmaga odczuwanie lęku oraz jak sposób przygotowania pożywienia (gotowane czy surowe) wpływa na intensywność lęku. Na końcu przyjrzymy się jak wybranie energii Miłości wpływa nie tyle na umysł, co na ciało fizyczne wywołując w nim namacalne zmiany.

PRODUKTY SPOŻYWCZE ZWIĘKSZAJĄCE LĘK

Cukier

David Hawkins, znakomity badacz ludzkiej świadomości, psychiatra i terapeuta w swojej książce „Przywracanie zdrowia” pisze o hipoglikemii czynnościowej jako jednej z głównych przyczyn fizycznych wywołujących ogólny strach i lękliwość. Zaburzenie to jest związane z obniżonym cukrem we krwi i nadmierną reakcją organizmu na jego podaż. Jak pisze:

„Nagły spadek cukru we krwi może spowodować wystąpienie takich reakcji emocjonalnych jak złość, wściekłość, strach, drgawki, panika, a nawet przemoc”.

Łatwym sposobem na zdiagnozowanie u siebie tego zaburzenia jest odstawienie na minimum tydzień (choć wystarczy już 5h, by zobaczyć różnice) wszelkiego rodzaju cukrów i alkoholu. Jeśli lęk i inne negatywne emocje po tygodniu znikną, oznacza to, że cierpieliśmy na to zaburzenie. Z praktyki Hawkinsa, którą opisuje, na przestrzeni wielu lat aż 25% jego pacjentów zostało wyleczonych tylko dzięki odstawieniu cukru i alkoholu.

Odstawiając cukier pamiętaj, że mam na myśli wszystkie produkty, które go zawierają, a nie tylko biały rafinowany do herbaty i kawy. Produkty mączne, wiele gotowych potraw, napoje (nawet woda smakowa) oraz owoce – one wszystkie zawierają cukry.

Małe ostrzeżenie. W ciągu pierwszych 5h od odstawienia wszelkich cukrów, jeśli posiadasz to zaburzenie, mogą pojawić się silne reakcje emocjonalne znane z odstawiania ciężkich narkotyków. Musisz je przetrwać.

Kawa

A w zasadzie kofeina, którą kawa zawiera. Kofeina wywołuje pobudzenie wyższych ośrodków nerwowych, a w dużych dawkach oddziałuje na rdzeń kręgowy. Na układ nerwowy wpływa poprzez zwiększanie wydzielania neuroprzekaźników, w tym najważniejszych dla doznawania lęków – noradrenaliny i adrenaliny. Oznacza to, że kofeina powoduje silne uczucia niepokoju, lęku i rozdrażnienia. Dla ciała osoby z już podwyższonym wydzielaniem przez chroniczną bojaźliwość (i przewlekły stres) kortyzolu oznacza to niebotyczny wysiłek i ryzyko wielu dolegliwości, zarówno fizycznych jak i emocjonalnych.

Jeśli zależy ci na uwolnieniu się od lęków, to odstaw całkowicie kofeinę na okres kilku miesięcy. Uważaj, bo oprócz kawy znajdziesz ją również w herbacie, coli, napojach energetyzujących, oraz niektórych lekach i suplementach odchudzających. Podobnie jak przy odstawieniu cukru i tu pierwsze dni mogą wzmóc złe samopoczucie i nasilić lęki. Trzeba to wytrzymać, pomocne w tym będzie 9 sposobów bycia uważnym.

Stresogenne pożywienie

To pożywienie które wzmaga wydzielanie już wspomnianych kortyzolu i adrenaliny, substancji odpowiedzialnych za doznawanie lęku. Zaliczamy do nich potrawy smażone, wysoko przetworzone z dużą ilością konserwantów i sztucznych dodatków (gotowe jedzenie, mięso itp.), kawa, herbata oraz alkohol.

Mięso poza tym mocno zakwasza organizm, które u wielu osób może wywoływać dodatkowe rozdrażnienie, a przez to, że bardzo wolno się trawi dłużej podtrzymuje nieprzyjemne emocje, i co najważniejsze, umysł staje się „cięższy”, trudniej jest o uważność, koncentracje i uwalnianie emocji lęku (kluczowy sposób z radzeniem sobie z lękiem)

Surowe, zimne jedzenie

Choć surowe, naturalne jedzenie jest zdrowe (o tym za chwilę), a moda na tzw raw food, w Polsce znany jako witarianizm staje się coraz bardziej popularna, to nie zawsze musi być odpowiednia na dłuższą metę. W ajurwedzie, systemie medycyny indyjskiej, rozróżnia się cztery typy  psychofizyczne, każda o innych właściwościach i potrzebach fizycznych, w tym dietetycznych. Jeśli jesteś wg tego systemu typem o nazwie vata, to jedzenie zbyt wielu surowych i zimnych potraw jak surówki i owoce będzie tylko nasilało lęki. Osoba o tym typie dla łagodzenia objawów lęku powinna jeść dużo ciepłych potraw (w tym zdrowych zup) i napojów. Jeśli chcesz poznać swój typ i dokładne zalecenia odsyłam do znalezienia informacji w Internecie, na wielu stronach poświęconych ajurwedzie można znaleźć proste testy pozwalające sprawdzić swój typ i wskazówki dotyczące sposobu odżywiania.

PRODUKTY SPOŻYWCZE ŁAGODZĄCE LĘK

Owoce i warzywa

Potrawy ze świeżych warzyw, przyrządzane w domu lub w restauracji, bez sztucznych dodatków, pełne witamin i substancji odżywczych, z dużą ilością błonnika, chlorofilu i szybko trawione, nie zalegające w żołądku i jelitach – to klucz do diety obniżającej poziom stresu i lęków. Do wspomnianych warzyw należy dodać też owoce, kiełki zbóż, zioła, orzechy, suszone owoce, kasze (która działa kojąco na układ nerwowy) i rośliny strączkowe.

Soki/koktajle warzywne i owocowe

Naturalne soki ze świeżych warzyw i owoców świetnie oczyszczają, działają przeciwzapalnie, są źródłem całej gamy minerałów i witamin oraz błonnika który skutecznie czyści jelita z zalegających w nim resztek. Do koktajli warto dodawać zielone liście pełne chlorofilu (szpinak, jarmuż, kapusty itp.), dynie, słonecznik czy siemię lniane. Takie koktajle dodadzą ci naturalnej energii (w przeciwieństwie do kofeiny), a jeśli będziesz robił je na bazie banana, bogatego w tryptofan, który jest wykorzystywany przy produkcji serotoniny oraz selera naciowego zawierającego związki uspakajające, to masz świetny naturalny sposób na łagodzenie swojej lękliwości.

Czekolada gorzka

Polifenole, które zawiera gorzka czekolada łagodzą lęki i uspokajają. Zawarte w niej kakao zawiera bardzo dużo magnezu, który chroni przed stanami lękowymi i rozdrażnieniem. Jedz regularnie kilka kostek dziennie. Wybieraj czekoladę, która ma minimum 70% kakao, a jeszcze lepiej jeśli będzie miała minimum 90%.

SUPLEMENTY

Osoba narażona na chroniczny stres oraz doznająca długotrwałego lęku uogólnionego lub częstych napadów lęku, narażona jest na niedobór wielu substancji odżywczych, które zostają wypłukiwane w tych stanach emocjonalnych. Innymi powodami utraty tych składników jest nieodpowiednia, niezdrowa i źle zbilansowana dieta.

Do tych składników należy magnez (bardzo silnie wypłukiwany przez kawę), kwasy tłuszczowe omega-3 (dostępne np. w nasionach chia, migdałach, pestkach dyni, oleju lnianym), żelazo, witamina D (wytwarzana podczas ekspozycji ciała na słońce), cynk i witaminy z grupy B. Ważnym jest by je uzupełnić, na tyle ile to możliwe w sposób naturalny dzięki pożywianiu plus odpowiedniej suplementacji.

DARY NATURY – ZIOŁA

Ashwagandha

Zwana także jako indyjski żeń-szeń. Jest najbardziej znanym w Ajurwedzie ziołem i najbardziej cenionym dzięki swoim właściwościom antydepresyjnym, przeciw lękowym i stabilizującym nastrój. W walce z lękami jest wręcz nieodzowny. Kupuj ashwagandhe najwyższej jakości.

Waleriana

Czyli kozłek lekarski. Najczęściej stosowane w Polsce zioło na sen i uspokojenie odznaczające się wysoką skutecznością. Jej minusem jest działanie lekko otępiające umysł. Pamiętaj, że w przypadku ziół potrzebna jest cierpliwość i systematyczność w ich spożywaniu. Pierwsze efekty mogą pojawić się po kilku tygodniach regularnego ich zażywania. Są jednak skuteczne, naturalne i nieinwazyjne. Nie przyjmuj też jednocześnie kilku rodzajów ziół, chyba że zaleci Ci tak doświadczony zielarz.

WYBIERZ MIŁOŚĆ 💛

Nie raz już o tym pisaliśmy. Nie raz pisaliśmy jak energia Miłości jako sposób postrzegania i poziom świadomości wpływa przeobrażająco na emocje, związki i ogólną jakość życia emocjonalnego. Nie pisaliśmy jednak o jej wpływie na procesy fizyczne.

Japończyk Masaru Emoto dowiódł eksperymentalnie, że woda potrafi magazynować informacje (w tym uczuć oraz stanów świadomości). W swoich badaniach i eksperymentach wykazał, że reaguje inaczej (układa się w inne kształty kryształów), w zależności od rodzaju komunikatu, który jest jej przekazywany.

Najpiękniejsze kształty przybierały kryształy, które były poddawane takim pojęciom jak miłość, wdzięczność, kocham cię, a także współczucie, mądrość itp.  Przeczytaj o tym więcej tutaj!

Woda w organizmie człowieka stanowi ponad 60% jego masy tak więc każda twoja myśl, każda emocja i każda intencja dosłownie wpływa na kształt tego jak wyglądasz. W każdej chwili formujesz aż 60% swojego ciała. To nie może nie mieć znaczenia. Twoje myśli mają ogromną moc wpływania na całą twoją istotę cielesną. Zastanów się dobrze jakimi myślami do tej pory obdarzałeś swoje ciało, które w każdej chwili na nie reaguje, a jakimi byś chciał, by czuło się dobrze, akceptowane i kochane. Sugerujemy wybrać myśli o najwyższych wibracjach – myśli Miłości. Przypomnij sobie nasze pierwsze 30 Lekcji Miłości, a w szczególności:

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: