Ajurweda

Ajurweda jest skarbnicą wiedzy na temat zdrowego i harmonijnego funkcjonowania ciała i umysłu. Przynosi konkretne rozwiązania na wiele zdrowotnych, mentalnych i emocjonalnych problemów. W tym dla lęku. Poniżej przedstawiam 11 najskuteczniejszych sposobów zmniejszania lub pozbycia się lęków. Przedstawione są wg stopnia ważności. Pochodzą z książki „Ajurweda. Droga do pełni zdrowia” – P. Anselmo, J. S. Brooks

Medytuj

O medytacji pisałem już w lekcji 9 sposobów aby być spokojniejszym i uważniejszym. Rodzajów medytacji jest bardzo dużo. Ajurweda poleca medytację transcendentną, która wg badań, w redukcji stresu i lęków jest dużo skuteczniejsza od innych form relaksacji.

Prowadź uregulowany tryb życia

Osoby z zaburzoną wewnętrzną energią wiatru (typ psychofizyczny wg tego systemu)  jest podatna na doznawanie lęków, dlatego powinna prowadzić regularny tryb życia, który pozwoli na zachowanie równowagi energetycznej – staraj się codziennie wstawać o tej samej porze, jadaj regularnie, także ćwicz i medytuj o stałych porach. Oczywiście nie musisz robić tego z fanatycznym przywiązaniem i rygorem, to w tych czasach nie byłoby możliwe.

Kładź się wcześnie spać

Wg Ajurwedy kluczem do zdrowego stylu życia i równowagi emocjonalnej, nie tylko dla tych co mają problemy ze stresem i lękami, jest wczesne chodzenie spać. Staraj się chodzić spać przed 22 i przynajmniej na godzinę przed snem odejdź od telewizora i innych urządzeń elektronicznych. Wystarczą już takie noce by odczuć wyraźna różnicę.

Stosuj dietę łagodzącą vata (wiatr)

O wskazówkach dietetycznych opartych o ajurwedę pisałem w lekcji: Jak dieta wpływa na odczuwanie i intensywność lęku? Dodam kilka rzeczy: jadaj mało surówek, zawsze łącząc je z tłustym sosem sałatkowym. Unikaj suszonych owoców, jabłek oraz gruszek chyba, że spożyjesz ugotowane. Unikaj także warzyw strączkowych oprócz tofu. Ogranicz jedzenie ziemniaków, kapusty, brokułów i brukselki. Także większość produktów zbożowych nie jest wskazana. Wybieraj ciepłe posiłki i napoje, tłuste dania. Dobry jest ryż i dobrej jakości produkty z parzenicy. Jedz świeże owoce i dużo warzyw uprzednio ugotowanych. Dobre są też orzechy.

Codziennie rób masaż z użyciem oleju

Codzienny automasaż przy użyciu oleju uspokaja na cały dzień oraz daje poczucie równowagi, tak ważne dla osób skłonnych do lęków. Szczegóły wykonania masażu znajdziesz w książce lub w Internecie J

Stosuj zioła i przyprawy

Te substancje są bardzo pomocne w przywracaniu równowagi wiatru i obniżaniu lęków: anyż, cynamon, kmin, imbir, gotu kola, lukrecja, gałka muszkatołowa, sól kamienna, sezam i waleriana. Większość tych przypraw możesz dodawać do każdego przygotowywanego dania, a także robić herbaty z ich mieszanek – indyjska herbata czaj! Sprawdź koniecznie.

Zachowaj umiar

Osoby lękliwe mają skłonność do przesady, zarówno w myśleniu (np. czarnowidztwo i duże zaabsorbowanie negatywnymi myślami), jak i w fizycznych działaniach, także w seksie. Takie osoby nie wiedzą, kiedy przestać, czy to w pracy, zabawy, oglądaniu telewizji, sprzątaniu, gotowaniu itd. Potrzebny jest umiar.

Zwolnij tempo

Pośpiech jest kolejnym po braku umiaru sposobem na zwiększanie lękliwości. Pośpiech powodu brak uważności, koncentracji i dystansu w stosunku do swoich wywołujących lęk myśli. Jak temu zaradzić pisałem w lekcji: 9 sposobów aby być spokojniejszym i uważniejszym.

Oddychaj i pozbądź się stresu i zmartwień

Tzw joga oddechu lub pranajama przynosi wiele technik oddechowych mając oczyszczać, harmonizować i energetyzować zarówno ciało jak i umysł. Najprostszym ćwiczeniem, które jest także wstępem do wielu technik medytacyjnych, jest przyjęcie wygodnej pozycji, zamkniecie oczu i obserwowanie swojego oddechu. Rób to nie próbując go kontrolować, ani zmieniać. Po prostu obserwuj kolejny wdech i wydech. Już pięć minut takiego oddychania przyniesie dużo relaksu.

Słuchaj muzyki, która ukoi twoje nerwy

Choć w badaniach wykazano, że muzyka klasyczna działa bardzo pozytywnie na stres, ogólne samopoczucie, a nawet na kreatywność, to ty wybieraj taką, która działa na ciebie najlepiej i która jest dla ciebie przyjemna. Jest taką muzyką jest Mozart, to świetnie. Jeśli nie, to wybieraj inną i jej słuchaj – najlepiej wykonując wtedy ćwiczenia oddechowe.

Wypełnij powietrze zapachami

Aromaterapia jest znana od dawna. Niektóre zapachy oddziałują bardzo relaksująco na ciało, uspakajając je i odprężając. Dla łagodzenia lęków dobre są aromaty kadzidła, bazylii, pomarańczy, lawendy, goździków i kilku innych. Możesz też kupić gotowe mieszanki olejków eterycznych pomocnych przy stresie i dodawać je do kąpieli, kominków aromatycznych i stosować przy masażach.

Podsumowanie

Pamiętaj, że choć opisane sposoby są bardzo skuteczne w łagodzeniu stresu i lęków, to nic nie zastąpi twojej wewnętrznej pracy z ciałem bolesnym, myślami i uwalnianiem lęku. Wspieraj się więc nimi ale nie przestawaj skupiać się na tym co najważniejsze.

 

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: