spokojniejszym

Jak być świadomym, uważnym i spokojnym?

Już wiesz jak ważna jest świadomość swoich lęków oraz gotowość do ich zaakceptowania i choć przedstawiłem świetne ćwiczenie do codziennego stosowania, które jeśli tylko będziesz przez kilka dni i tygodni wykonywał, to przyniesie ci bardzo dużą ich świadomość, to dzisiaj zaproponuje Ci jeszcze 9 skutecznych i prostych sposobów na pogłębienie tej świadomości. To przyniesie także i inne ważne korzyści: taka świadomość i codzienna uważność wielu pojawiających się doświadczeń, w tym doświadczeń lęku, sprawia, że zaczynają mieć na ciebie mniejszy wpływ. Wtedy emocje już nie żądzą tak mocno, ty zaczynasz rządzić nimi lub choćby zaczynasz dystansować się od nich, a gdy jesteś wytrwały w obserwacji, to negatywne emocje zaczynają się uwalniać. Nie stanie się to od razu ale od razu możesz zauważyć pozytywny wpływ na swój dystans względem lęku, a tym samym wzrost komfortu i spokoju. Spróbuj.

1. Medytuj

Jeśli nigdy nie medytowałeś, to zacznij od prostej medytacji oddechu. Postanów 2x dziennie po 5 minut, zaraz po obudzeniu i przed snem usiąść wygodnie w cichym miejscu i zacząć obserwować swój oddech. Tylko tyle. Obserwuj swój swobodny niewymuszony oddech. Nie próbuj go kontrolować i nim sterować. Po prostu obserwuj. Jak uciekniesz gdzieś myślami (a uciekniesz i to bardzo szybko), to jak tylko to zauważysz, wróć świadomością do obserwacji oddechu. Nie złość się, że nie udaje na początku. Będziesz co chwile pogrążał siew myślach o przyszłości i przeszłości. To normalne. Po prostu to zauważ i wróć do obserwacji oddechu.

2. Zwolnij i obserwuj

W ciągu dnia wybierz jedną rzecz którą do tej pory robiłeś automatycznie, może to być mycie zębów, ubieranie się czy sprawdzanie maili. Tym razem jednak postanów zrobić to z większą uważnością – powoli, skupiając się na każdym kroku. Obserwuj wtedy dokładnie swoje ciało, swoje emocje i myśli. Następnego dnia wybierz coś innego.

3. Nie walcz

Niezgoda na to co się wydarza jest jednym z głównych powodów powstawania stresu (więcej o tym w kolejnych lekcjach). Nie walcz z niczym na co nie masz wpływu. Rozmowy polityków, głośne rozmowy lub muzyka w autobusie, plotki współpracowników, stanie w korku itp. Jeśli nie możesz nic poradzić na sytuacje, która Ci się nie podoba, to nie walcz z nią mentalnie, bo krzywdzisz tylko siebie. Odpuść. Następnym razem powiedz sobie: „Ok, jest jak jest. Nie ma to już nade mną wpływu. To ja decyduje jak chce się czuć i wybieram spokój”.

4. Zwracaj uwagę

Postanów przez kilka dni zwracać większą uwagę na świecie zewnętrznym niż na sobie. Jeśli jesteś osobą lękliwą do zapewne większość twojej uwagi skupia się na lęku, próbach jego kontroli i tysiącach lękliwych myśli. Takie przesadne skupienie się na sobie potęguje lęk. Tym razem postanów podczas każdej rozmowy z innymi ludźmi skupiać się na nich. Obserwuj jak wyglądają, co mają na sobie, jak się poruszają, co i jak mówią. Niech twoja uwaga w 90% będzie skupiona na nich. Zobaczysz jak to zmniejszy doznawanie lęku. A jeśli akurat jesteś sam, to skupiaj uwagę na różnych przedmiotach, przyglądaj się im, opisuj je itp.

5. Bądź wdzięczny

Choć mocy wdzięczności poświęcimy w przyszłości aż kilka tygodni, to teraz proste podstawowe ćwiczenie. Codziennie przed snem pomyśl o jednej rzeczy za którą jesteś wdzięczny i myśl o niej przez minutę wymieniając powód lub powody za które jesteś jej wdzięczny. To może być coś z danego dnia albo coś z przeszłości. Wdzięcznym możesz być za konkretną fizyczną rzecz, za czyjeś słowa, za doświadczenie, za emocje, za co tylko chcesz 🙂

6. Przyjmuj dobre emocje

Kiedy przydarza ci się dobra, przyjemna rzecz, nie ważne jak mała czy duża, może to być czyjś odwzajemniony uśmiech, miłą rozmowa, spotkanie z przyjacielem, obejrzany fajny film, nowe buty itp, to pozwól sobie na pełne odczuwanie emocji z tym związanych i przede wszystkim bądź ich świadomy. Obserwuj się. Poświęć im chwilę. Świadomie się nimi rozkoszuj.

7. Przyjmij nieprzyjemne emocje

Podobnie jak wyżej. Jeśli przytrafi się coś, co spowoduje nieprzyjemne emocje, to nie uciekaj od nich, ani ich nie egzekwuj. Po prostu obserwuj. Bądź ich świadomy. Prędzej czy później odejdą, a ty będziesz silniejszy niż przedtem.

8. Oddychaj

Choć może to banalne to działa. W chwili stresu pamiętaj o oddechu. Osoba zestresowana i odczuwająca lęk oddycha szybko i nierównomiernie. Jak się stresujesz weź powoli, spokojne w miarę głębokie oddechy, a potem próbuj utrzymać na nim świadomość i wyregulować go do normalnego tempa – to zmniejszy stres i lęk, a w połączeniu z innymi metodami nie będzie miał na ciebie w ogóle wpływu.

9. Miej kontakt z przyrodą

Co najmniej raz dziennie zafunduj sobie choćby 10 minut w przyrodzie, spacerując lub truchtając, ciesząc się zapachami, świeżym tlenem i doładowując energię. Taki spacer świetnie relaksuje, uspokaja i dotlenia organizm.

Regularność

Przeczytanie powyższych wskazówek z którymi możesz się zgodzić i powiedzieć, że mogą być przydatne, bez praktyki nic ci nie dadzą. Muszą stać się twoim nawykiem, a te się wyrabia wysiłkiem i systematycznością. Jeśli chcesz skorzystać z ich wartości, to wydrukuj sobie tę listę i zobowiąż się codziennie wybierać dwa punkty, które będziesz ćwiczyć. Tylko to przyniesie ci efekty. Powodzenia.

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: