Zbliżamy się do końca lekcji opisujących strach, lęk i stres. Wczoraj opisałem najskuteczniejsze metody radzenia sobie z nim wg Ajurwedy. Dzisiaj podzielę się garścią kolejnych pomysłów na łagodzenie objawów stresu i lęku. Tym razem będą to jednak różne rodzaje pracy z ciałem. Zaczynamy.

Sport

Każdy wie, że uprawianie sportu ma wiele korzyści zdrowotnych, tych dla ciała jak i umysłu. Nie każdy jednak rodzaj sportu jest odpowiedni dla osób, które chcą poradzić sobie z objawami stresu. Do tego celu najlepsze są sporty aerobowe czyli takie podczas których energia pobierana jest w procesach spalania tlenowego. Mowa o takich aktywnościach jak fitness, pływanie, intensywna jazda na rowerze, bieganie itp. Bieganie szczególnie uważa się za dobrą do tego celu aktywność. Regularne uprawianie sportu wpływa na redukcję hormonów stresu, a pobudza wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia. Połączone z odpowiednim odżywianiem przynosi naprawdę dobre rezultaty w walce ze stresem i lękami.

Trening autogenny

Neuromięśniowa technika relaksacyjna. Znana i popularna od wielu lat na całym świecie. Polega na wywoływaniu przez sugestię doznań cielesnych prowadzących do głębokiego rozluźnienia i relaksacji. Technika jest prosta do nauczenia i z łatwością można jej się nauczyć i stosować samemu w domu z książki (Zobacz tutaj). Nie zabiera wiele czasu, zaczyna się od kilku minut, a gdy dochodzi się do wprawy całość trwa do 20 minut. Oprócz właściwości relaksacyjnych dodaje także energii i daje ogólnie lepsze samopoczucie.

Ćwiczenia TRE

O ile trening autogenny rozluźnia i uwalnia napięcia poprzez autosugestię, o tyle ćwiczenia TRE (Trauma Releasing Exercices) uwalniają stres i inne negatywne emocje bezpośrednio z mięśni w których zostały nagromadzone. Pierwotnie zostały stworzone i były (nadal są) wykorzystywane na potrzeby uwalniania traum zespołu stresu pourazowego żołnierzy wracających z wojny dla których standardowe terapie psychologiczne nie przynosiły zamierzonych rezultatów. TRE okazał się nad wyraz skuteczną metodą i zaczął być używany nie tylko przy ciężkich stanach wywołanych traumatycznymi doświadczeniami wojennymi, ale także przy wielu innych problemach emocjonalnych – w tym lęku i codziennego stresu. W wielkim skrócie ćwiczenia polegają na mimowolnym rozluźnianiu mięśni, które zaczynają wibrować i uwalniać ładunek elektryczny w nich zawarty. To przynosi wielką ulgę dla ciała, ale też, co ciekawe, dla umysłu. By nauczyć się tej metody można wybrać się na szkolenie lub do odpowiedniego terapeuty. Można też nauczyć się ich z książki i stosować w domu. Ćwiczenia są dosyć proste i każdy opanuje je bardzo szybko. Książkę możesz kupić np. TUTAJ

Pozycje siły

Za twoimi myślami i emocjami podąża twoje ciało. Jeśli się boisz lub stresujesz, twoje ciało zaczyna się garbić i zamykać, a oddech staje się płytki. To pozycja słabości:

Twoje ciało natomiast jak sprzężenie zwrotne przekazuje umysłowi informacje, że strach jest uzasadniony i wywołuje go jeszcze więcej wtrącając ciebie w błędne koło. O sposobach mentalnych pozwalających przerwać te koło już pisaliśmy i będziemy więcej pisać w miesiącu poświęconym zdrowemu myśleniu. Można je jednak przerwać także zmieniając postawę swojego ciała przyjmując jedną z tak zwanych POZYCJI SIŁY. Ogólnie rzecz biorąc pozycja siły charakteryzuje się otwartą, stabilną postawą obejmującą jak najwięcej przestrzeni jak na obrazku poniżej.

Przyjmowanie świadomie jednej z pozycji siły przez kilka minut, np. przed ważnym spotkaniem znacząco obniża poziom kortyzolu w organizmie i dodaje pewności siebie. Obejrzyj wideo w którym psycholog Amy Cuddy mówi o doświadczeniach potwierdzających stosowanie tych pozycji i wyjaśnia jak to robić skutecznie.

Przytulanie

Przytulać się (prawie) każdy lubi, ale nie każdy wie, że przytulanie się do drugiej osoby uwalnia w organizmie oksytocynę, zwaną eliksirem miłości powodującą poczucie bliskości, bezpieczeństwa i więzi z drugim człowiekiem. Zmniejsza lęki, podwyższa poczucie wartości, redukuje depresje, smutek i zmniejsza stres. Uwalnia też dopaminę odpowiedzialną za dobry humor i motywację. Jeśli więc mamy do kogo, to przytulajmy się jak najczęściej i jak najdłużej. A jeśli nie masz do kogo się przytulić, a byś chciał, to na całym świecie (w Polsce zdobywające popularność) organizowane są  tzw. cuddle party – warsztaty poprawy komunikacji i nie-seksualnego dotyku i przytulania w grupie kilku, kilkunastu osób. Sprawdź 🙂

Podsumowanie

Choć różnych metod fizycznych i technik radzenia sobie ze stresem jest nieskończona ilość, a ich wszystka wymiana zajęłaby mi chyba napisanie książki, to te wymienione powyżej i wczoraj są wg mnie najbardziej warte uwagi do samodzielnego stosowania bez pomocy doświadczonego terapeuty.

A czy ty masz jakieś inne sprawdzone metody radzenia sobie z objawami stresu i lęku, które świetnie sprawdzają się w twoim przypadku? Jeśli tak, to podziel się nimi proszę.

Bartłomiej Raczkowski

Na co dzień korzystam z wyuczonych narzędzi psychologicznych i duchowych, by skutecznie uwalniać się od swoich ograniczeń i pomagać w tym innym. Jako wykształcony trener osobowości, terapeuta psychologiczny, life coach i uczestnik wielu psychologicznych kursów poznałem i opanowałem dziesiątki technik pracy z umysłem. Natomiast jako student metafizycznego kursu bezwarunkowej miłości, praktyk medytacji, uczestnik kursów duchowego rozwoju, pasjonat duchowej literatury, poznałem i wciąż poznaję techniki pracy na najgłębszych poziomach umysłu, których nie zawaham się użyć 🙂 💙

Więcej o mnie
Wyświetl wszystkie posty
Przeczytaj następną Lekcję Miłości 💚
Dołącz do Lekcji Miłości
Zapisz się, by otrzymywać informacje o najlepszych artykułach, materiałach i darmowych kursach!
Nikomu nie udostępnimy Twoich danych. Obiecujemy też nie męczyć Cię wieloma mailami :)
Dziękujemy
Sprawdź proszę skrzynkę pocztową. Przesłaliśmy Ci wiadomość z prośbą o potwierdzenie adresu email. Kliknij w wysłany link, byśmy mogli do Ciebie pisać.
Podziel się naszą stroną z innymi: